Paleokalenteri
Jätä kommentti

Paleokalenterin 2. luukku

Paleokalenterin toisessa postauksessa olen sitä mieltä, että…

Paleo on monipuolinen.

Kun lukee naistenlehtien tai muiden medioiden paleokriittisiä artikkeleita, niin paleon kompastuskivenä tuodaan usein ”asiantuntijoidenkin” toimesta esiin ruokavalion yksipuolisuus. Really?! Takana on suoraviivainen ajattelu, joka perustuu siihen, että paleolla eliminoidaan tai rajoitetaan tiettyjä ruoka-aineryhmiä, kuten viljaa, maitoa, sokeria, palkokasveja ja e-koodeja. Näiden ruoka-aineiden minimointi tai jopa kokonaan poissulkeminen ei tee paleosta yksipuolista. Tai riippuu tietysti millä monipuolisuutta mitataan. Minä mittaan sitä ravinto- ja raaka-aineiden määrällä. Paleo tarjoaa kaikkea sitä, mitä elimistösi tarvitsee voidakseen hyvin ja pysyäkseen terveenä.

Paleolle siirtymisen jälkeen oma ruokavalioni on monipuolistunut hurjasti! Ja raaka-aineiden osalta se jatkaa monipuolistumista edelleen. Tietysti on yksilöstä kiinni, kuinka yksi- tai monipuoliseksi ruokavalionsa rakentaa. Kyllähän sitä voi aivan mainiosti syödä vaikka pelkkiä kananmunia ja pekonia päivästä toiseen. Aivan niin kuin sitä voi puputtaa leipää ja margariinia päivittäin.

People are overfed, but they are also starving to death! ~Daniel Vitalis

Laakson Kukka kiteytti mielestäni joskus ajatuksen ruokavalion yksi-/monipuolisuudesta äärimmäisen hyvin. Ajatus meni jokseenkin niin, että se, että syö yhtenä päivänä kierremakaronia, toisena lasagnea, kolmantena tagliatellea ja neljäntenä spagettia ei tee ruokavaliosta monipuolista.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa leipä. Jos marketissa vilkaisee leipätiskiä, niin tavaraa riittää kymmeniä juoksumetrejä ja erilaisia leipäpusseja on tarjolla varmasti satoja. Mutta jos katsotaan hieman tarkemmin eri leipämerkkien taakse ja lukaistaan valmistusaineet, niin vähemmilläkin leipäpusseilla pärjäisi aivan mainiosti. Ei erilainen etiketti tee pussin sisällöstä erilaista. Ne erilaiset pussukat kun sisältävät aika pitkälti samoja valmistusaineita; vettä, vehnäjauhoja, suolaa ja hiivaa. Kyllä, myös ne täysjyväruisleivät. Esim. Fazer myy Alku -tuotemerkillä neljää ”eri” leipää, joissa kaikissa pääraaka-aineina ovat vesi ja vehnä. How versatile is that?!

Kun multa kysytään, että mitä sä sitten syöt, niin vastaus on yksinkertaisimmillaan kasviksia ja lihaa. Kuulostaako niukalta? Kaivetaanpa kasviksia hieman pintaa syvemmältä. Kasvisryhmään kuuluvat juurekset, hedelmät, marjat, vihannekset, vihanneshedelmät, lehtivihannekset, kaalit, sipulit ja sienet. Näiden kunkin ryhmän sisällä lajikirjo on huikean laaja. Kuinka monta hedelmää tulee mieleesi heittämällä? Nämä kaikki appelsiinit ja mandariinit sisältävät vielä omat, yksilölliset ravinnecocktailit. Ymmärsitkö yskän? Ja jos tästä haluaa edelleen monipuolistaa näkemystä, niin voi miettiä, kuinka monin eri tavoin kutakin raaka-ainetta voi vielä valmistaa tai syödä!

Voidaan myös kysyä, että mikä on riittävän monipuolista? Riittääkö se, mitä luonto meille omin voimin tarjoaa vai tarvitaanko vielä jotain enemmän? Ei tarvita. Kyllä luonto pitää omistaan huolta edelleen. Niin kuin se on tehnyt jo miljoonia vuosia.

Out of trillions of organisms that were alive at the beginning of time, are alive now and will be alive at the end of time, only one tampers with its food. You do not want to bet against those kinds of odds. ~David Wolfe

Se, että ihminen kehittää ja keinotekoisesti valmistaa tietystä raaka-aineesta sen tuhannen eri sorttia ei tee ruokavaliosta vielä monipuolista. Luonnon monimuotoisuus on jotain aivan käsittämätöntä, ja sieltä kyllä löytyy yllinkyllin vaihtoehtoja ihan sellaisenaan, ilman jatkojalostusta.

Ajatuksia? Onko paleo sinun mielestäsi yksi- vai monipuolinen? Kommenttia saa mielellään jättää tähän artikkeliin tai postauksen facebook -ketjuun =)


Päivän reseptiluukusta ei tällä kertaa aukea lihaa ja kasviksia vaan kalaa ja kasviksia =)

LÄMMIN TOMAATTI-PINAATTIHÖYSTÖ JA PURJO-SITRUUNAKASTIKE KALALLE

Jos ei viikonloppuna tullut valmistettua ruokaa useammalle päivälle kerralla, niin tässäpä maistuva ja nopea vaihtoehto arkiruoaksi. Kuhasesonki ei ole aivan käsillä, mutta kuhan voi hyvin korvata millä tahansa vaalealla kalalla. Jos kerma on sinulle liikaa, niin kokeile kookoskermaa. Se saattaa toimia. Toimii ainakin koostumuksensa puolesta, mutta mausta en ole aivan varma =D.

Jos kala ei tänään maita, niin tomaatti-pinaattihöystö sopii lisukkeeksi vähän sinne sun tänne. Kylkeen vaan jotain lihaisaa ja päivän viittä eri kasvista sisältävä ateria on valmis =)


P.S. Eilen lähti postilaatikkoihin vuoden viimeinen uutiskirje. Jos sitä ei sinun postissasi näkynyt, niin voit käydä lukaisemassa sen täältä. Jos haluat seuraavan uutiskirjeen suoraan meiliisi, niin voit tilata sen täältä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s