Lifestyle, Vinkit
Comments 7

Tasan 100%. Aina.

No ei ihan aina. Ei edes 99% aina. Itseasiassa hyvin harvoin. Koska 100%:sta on vaikea löytää. Ja kun sitä löytää, niin se on kallista. Paitsi 100%:nen porkkana. Mutta tällä kertaa 100% kyllä. Pyydän anteeksi harhaanjohtavaa otsikointia. Kyseessähän on McDonaldsin mainoslause, jota päätin lainata. Koska siinä täytyy olla jotain maagista. 100% naudanlihapihviä kelpaa. paremmin kuin sama määrä suklaata.

Menin markettiin etsimään säilöttyjä sitruunoita. Niitä ei löytynyt, mutta onneksi löytyi edes tämä. Koska muuten olisin jäänyt kokonaan ilman. Säilöttyjä sitruunoita ja suklaata. Olin nimittäin päättänyt, että ellei 99%:sta olisi valikoimissa, niin ei olisi tällä viikolla suklaata emännän kaapissa. Olin jo marssimassa marketista ulos tyhjin käsin, kun 100% käveli vastaan. En ole 100%:sti sokeriton. 70%:kin kelpaa oikein hyvin. Mutta tässä nyt hyvä markettivaihtoehto niille, joille sokeri ei kelpaa tai muuten sovi.

Onko 100% paleota? Riippuu pipon tiukkuudesta. Niinkuin moni muukin asia. Ei ole sokeria, vehnää, maitoa tai palkokasveja. Paitsi että kaakao on papu. Jota ei lasketa. Koska kaakao on erilainen papu. Niinkuin kahvikin. Myös soija on papu. Joka yleensä todellakin lasketaan. Paitsi silloin, kun se on pienissä määrin käytettävää soijalesitiiniä. Tiukkis paleo tyrmää tämän tuotteen oitis. Ei ehkä papujen vuoksi vaan teollisuuden. Suklaalevy on teollisesti valmistettu. Jos haluat paleosuklaata, niin syö kaakaopapuja tai tee itse soveliasta raakasuklaata. Muista myös jauhaa kaakaopavut raakakaakaojauheeksi. Kookosöljykin olisi hyvä valmistaa omin keinoin. Ja siinä sinulla on sitä oikeaa suklaata. 100% paleo approved!

Onko tässä mitään järkeä? No ei ole, joten paree vaan hankkia hieman isompi pipo. Tai muuttaa viidakkoon.

Vielä yksi pieni vinkki teille, paleo chocolate lovers! Ensinnäkin, kuten kaikki tiedämme, niin suklaa on hyvää. Syö sitä! Kohtuudella. Itse kyllä myönnän avoimesti meneväni aika ajoin kohtuuttomuuksiin =D. Mutta muutama vinkki teollisen suklaan valintaan, joita et ehkä ole ajatellut. Ainakaan moni valmennettava ei ole ajatellut ennen kuin asia tulee puheeksi. Ajattelemattomia valmennettavia, heh… ;)

Suklaan prosenttiluku kertoo kaakaon määrästä. Siis vain ja ainoastaan kaakaon määrästä. Sillä ei ole mitään tekemistä sokerin tai muiden aineiden määrän kanssa. Tai on sillä jotain; 30%:iin mahtuu vain 30% sokeria. Ja/tai muita aineksia. 70% on hyvä, mutta 70%:lla ja 70%:lla on eroa. Toinen on aina parempi. Tai vähäsokerisempi. Joten muista kääntää se levy kaupassa ympäri ja katsoa…

  • mistä suklaa on valmistettu eli valmistusaineet
  • kuinka paljon levy sisältää hiilihydraatteja… ja ennen kaikkea…
  • kuinka iso siivu hiilihydraateista on puhdasta sokeria

Ei muuta. Kalorit ja rasvat eivät kiinnosta ketään, ei ainakaan luolamiestä. Mutta sokeri kiinnostaa. Näin voi tehdä todella pienellä vaivalla huikeasti parempia valintoja. Mene vaikka heti kauppaan kääntelemään suklaalevyjä ja katso, ellet usko. Jos levyn ainesosaluettelo alkaa sokerilla, niin minä jätän sen ostamatta. Tämä sääntö koskee myös raakasuklaata.

Luomu tai reilu kauppa saattavat kuullostaa hyviltä valinnoilta. Ja ne ovatkin, mutta eivät autuaaksi tekeviä. Luomu tai reilu kauppa ei tarkoita mustavalkoisesti terveellisempää. Aina. Vaikka näin meidän kuluttajien halutaan uskovan. Koska luomusta saa hyvät hillot. Luomuporkkana on parempi, luomusuklaa ei välttämättä. Tähän postaukseen voitaisiin nyt vetää mukaan arvomaailma, mutta en sitä tee. Koska kyse on vain suklaasta. 100%:sta suklaasta ;)

Enjoy your chocolate! I do! =)

7 Comments

  1. Anki says

    Hei!

    Miten paleo ruokavalioon sopii mantelimaito, riisimaito tms. vai sopiiko ja mikä olis paras ”maidon korvike”? Ja toinen kysymys, mitä paleoystävällistä palautusjuomaa suosittelisit, koska ilmeiseti hera- ja soijaproteiini ei oo niitä parhaita vaihtoehtoja vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Treenaan crossfitia 4-5 kertaa viikossa, joten pelkkä banaani ei mulle riitä palautumiseen.

    • Moikka Anki!

      Kaikki pähkinä- ja siemenmaidot sekä kookosmaito sopivat paleolle hyvin. Mantelimaito lukeutuu siis siemenmaitoihin ja on oiva vaihtoehto. Riisi ja riisipohjaiset tuotteet ovat ns. harmaata aluetta; yleisesti hyväksyttyjä, mutta eivät kuitenkaan täytä täyspaleon kriteereitä. Näissä asioissa täytyy jokaisen miettiä kohdallaan, missä oma raja menee. Itse yleensä pohdin, että onko paleon kannalta parempia, juuri tähän tilanteeseen sopivia vaihtoehtoja. Jos ei ole, niin ei-niin-täydellinenkin passaa =)

      Myös heraproteiini on yleisesti hyväksytty perustelulla hyödyt voittavat haitat. Soijaproteiinia en suosittele kenellekään. Olen joskus vuonna kivi ja miekka kirjoittanut aiheesta hieman enemmän aiempaan blogiini http://uniqblogi.wordpress.com/qa/#R2. Jos heraproteiini aiheuttaa jotain oireita, niin kannattaa tsekata valmisteen laatu. Heraproteiinia kun löytyy vähän joka lähtöön. Eli ei välttämättä kannata valita sitä edullisinta valmistetta ;). Jos vatsa reagoi laktoosiin, niin suosittelen ensisijaisesti heraisolaattia, josta siitäkin kannattaa kokeilla useampien valmistajien tuotteita.

      Tsemppiä treeneihin, Anki! =)

  2. Anki says

    Kiitos vastauksestasi!

    Mantelimaito on ainakin vielä vähän huonosti saatavilla pienemmistä kaupoista, joten välillä olen ostanut riisimaitoa tai riisi-kookosmaitoa. Maidosta ja viljoista luovuin alunperin pahan ihottuman vuoksi, joka sen jälkeen onkin rauhoittunut ja samalla hävisivät myös vatsakivut ja turvotukset. Olo on niin fyysisesti ja henkisesti loistavampi kuin koskaan!:) Nyt pikkuhiljaa olen alkanut ottamaan selvää paleosta, sillä ruokavalioni on jo jonkin aikaa ollut juurikin samanmoinen. Iho-oireita esiintyy edelleen aika ajoin, mutta huomattavasti lievempinä, siksi kysyin tuosta palautusjuomasta, että onko muuta vaihtoehtoa maitopohjaiselle palkkarille? Ja jos vielä saisin tarkennusta tuohon soijaproteiiniin, että miksi et suosittele sitä kenellekään, mikä siinä on niin huonoa?

    Kiitos ja anteeksi maalaisuuteni!;)

    • Mantelimaitoa on helppo valmistaa itse jos vaan omistaa tehosekoittimen tai mehupuristimen https://paleokeittio.fi/2013/10/05/my-cup-of-maito/ . Se on myös paljon parempaa kuin kaupan mantelimaito ;)

      Heraproteiini on yleensä hyvin siedetty myös maitoherkkien keskuudessa. Suosittelen kokeilemaan ja jättämään pois, jos ongelmia ilmaantuu. Heraproteiini on niin pitkälle jalostettu (etenkin isolaatti) ja maidosta eristetty tuote, että sillä on enää hyvin vähän tekemistä varsinaisen maidon kanssa. Vaihtoehtoina myös vuohenhera sekä luomuherat. Heraproteiini vaan on melko ylivoimainen kasviproteiineihin verrattuna sekä proteiinimäärältä (isolaatissa ~90% proteiinia, kasviproteiineissa ~50-70%) , että aminohappokoostumuksen puolesta. Jos päädyt kasviproteiiniin esim. riisi-, hamppu- tai vastaavat proteiinivalmisteet, niin suosittelisin täydentämään BCAA-valmisteella. Myös lihaproteiinijauhe lienee varteenotettava vaihtoehto. En ole valitettavasti tutustunut sen tuotantoon lähemmin. On suhteellisen uusi tulokas proteiinimarkkinoilla.

      Soijan kanssa hyppään nyt matalimman aidan ylitse ja suosittelen lukemaan esim. Elina Hytösen kattavan artikkelin aiheesta http://www.elinahytonen.fi/2011/01/soija-ongelmaruokaa/. Soija on viljelty ja yleensä pitkälle jalostettu (GMO) palkokasvi, joka ei kuulu paleoruokavalioon. Poikkeuksena voidaan pitää perinteisiä, fermentoituja soijatuotteita, joilla on positiivisia vaikutuksia suoliston bakteerikantaan. Kuten kaikilla fermentoiduilla ruoka-aineilla =)

      • Anki says

        Kiitos, nyt olen taas paljon viisaampi!:) Täytyy alkaa testaileen, että mikä palkkari sopis parhaiten.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s