Liha, Reseptit, TÄYSPALEO
Jätä kommentti

Kyssäpannua paleopöytään

Menneen kesän löytö ja ehdoton suosikkikasvis on mehukas kyssäkaali. Kyseessä on kertakaikkisen mahtava kaali, jota en ole vielä ehtinyt hehkuttaa, vaikka se on lautaselle muodossa, jos toisessakin usempaan otteeseen päätynyt. En voi käsittää miksi en ole aiemmin tarttunut kyssän päähän! Parasta kyssäkaali on mun mielestä raakana; raasteena tai sopivina suupaloina. Niin rapsakka ja mehukas vienolla kaalin maulla maustettuna. Ja tietysti mitä parhainta paleoruokaa! Oletko kokeillut?

Kyssäkaali eli kaalirapi on kehittynyt villistä kaalista. Lajina se on melko nuori. Se on syntynyt 1500-luvulla Luoteis-Euroopassa.

Näitä ”paleopyttiksiä” tai ”paleopannuja” olen harrastanut aiemminkin. Vuonna kaksnollayksnolla lautaseen nojaili rekkamiehen paleospydäri. Seuraavan vuonna pupellettiin samaa asiaa eri versiona. Vuonna kakstuhatta ja kolmetoista alkoi emännän paleopipo vähitellen löystymään; omena ja paprika vaihtuivat bataattiin. Ja nyt, vuonna 2014 ollaan tässä; bataatti on saanut väistyä kyssäkaalin tieltä. Mielenkiinnolla odotan, mitä pyttisvuosi 2015 tuo tullessaan ;)

KYSSÄPANNU ELI PALEOPYTTISTÄ KYSSÄKAALISTA

3 annosta

  • 1 kyssäkaali
  • 1 isohko sipuli
  • ~400 g jauhelihaa
  • (2 lisäaineetonta bratwurst -nakkia)
  • mausteeksi suolaa ja rouhittua mustapippuria
  • viimeistelyyn tuoretta persiljaa
  • paistamiseen kookosöljyä
  1. Kuori ja kuutioi kyssäkaali.
  2. Kuori ja silpu sipuli.
  3. Ruskista jauheliha ja kuullota samassa sipulit paistokasarissa.
  4. Mausta ja siirrä hetkeksi kyssäkaalin tieltä sivuun. Jos käytät bratwurstia tai muuta makkaraa, niin suosittelen kypsentämään tai antamaan nakeille hieman väriä viimeistään tässä vaiheessa tai jo ennen jauhelihan ruskistamista.
  5. Kuullota kyssäkuutioita pannulla kookosöljyssä, kunnes väri alkaa muuttua matasta kiiltävämmäksi ja valkoisesta kellertävämmäksi.
  6. Lisää joukkoon valmiiksi paistettu jauheliha-sipuliseos (sekä nakkimakkarat.)
  7. Peitä kannella ja anna kyssäkaalien hautua pehmeiksi miedolla lämmöllä. Lisää tarvittaessa ihan pieni tilkkanen vettä haudutusefektin aikaansaamiseksi.
  8. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa suolaa ja muita mausteita maun mukaan.
  9. Viimeistele pannu tuoreella persiljasilpulla.

Helppo, suhteellisen nopea ja maukas arkiruoka, joka kestää hyvin pannulla lämmityksen seuraavana ja vielä sitä seuraavanakin päivänä.

Kokeile kyssäpannua ja ihastu!

Paleokeittiö facebookissa Paleokeittiö pinterestissä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s