Gluteeniton, Kananmunaton, Maidoton, Pähkinätön, Pirtelöt, Reseptit, Sokeriton, TÄYSPALEO, Vegaani, Viljaton
Comments 2

Palsternakkaa pirtelöön!

Syksy ja tuoreet juurekset! Molemmat ovat täällä, ja juurekset ovat ehkä se ainoa aidosti positiivinen asia, jonka saan syksystä puristettua esiin. Nojoo, onhan tuolla pihalla puissa ihan kivasti väriä ja nättiä… mutta ei kauhean kauan kuitenkaan ;)

Sesongissa parhaillaan olevaa palsternakkaa, kuten muitakin mainioita juureksia tulee hyödynnettyä eniten kypsennettyinä; uuniruoissa, keitoissa ja soseissa. Esimerkiksi porkkana uppoaa hyvin ihan sellaisenaankin tai raastesalaatissa, mutta muitakin tuorejuureksia voi käyttää kätevästi myös mehuissa ja pirtelöissä! Jos haluaa kasviksista ns. kaiken irti nopeasti ja helposti nautittavassa muodossa.

Jokunen viikko sitten pistettiin Paleokeittiössä pirtelöksi punajuurta ja porkkanaa. Nyt nakkasin tehosekoittimeen palan palsternakkaa. Ensisijaisesti kokeilumielessä, mutta myös vaihtelun kaipuussa.

Epäilyistä huolimatta sanoisin, että tästähän tuli ihan kelpo settiä! Päärynästä vähän makeutta, sitruunasta raikkautta ja inkivääristä ripaus tulisieluisuutta vaan mukaan, niin johan maistuu palsternakkakin pirtelössä.

Miksi palsternakkaa kannattaisi hyödyntää myös raakana? Ihan siksi miksi muitakin kasviksia kannattaa pistää tuoreena poskeen. On kuitua, kivennäisaineita ja vitamiineja eli niitä pieniä juttuja, joista keho tykkää.

Palsternakan osalta keskeisimmässä roolissa ovat sellaiset vitskut kuin K, C, E ja folaatti, kivennäisaineista mangaani (jonka puute on käsittääkseni melko yleistä, ja jonka suhteen olen itsekin testien perusteella joutunut joskus turvautumaan pilleripurkkiin), kalium, magnesium ja fosfori.

Päärynöitäkin taitaa olla nyt tarjolla kivasti. Ehkä jopa kotimaisia? Toivottavasti muitakin kuin umpiraakoja, joita marketit useimmiten tuputtavat. Jos ei sopivaa päärynää jostain syystä löydy, niin omena toiminee aika kivasti korvikkeena.

PALSTERNAKKA-PÄÄRYNÄPIRTELÖ

1 annos

  • ~150 g palsternakkaa
  • 1 päärynä
  • vajaa ½ sitruuna
  • pieni pala inkivääriä
  • ~¼ tl suolaa
  • ~2 ½ dl vettä
  • (kollageeni- tai gelatiinijauhetta)

Jos joku vielä ihmettelee, että miksi työnnän pirtelöihin gelatiinia tai kollageenivalmistetta, niin ihan vaan sellaisesta västämättömästä syystä kuin että vanhuus ei tule yksin. Ja koska liharuokia tulee nykyään nautittua vähän luvattomankin harvakseltaan, niin täydennetään ruokavaliota helppokäyttöisillä jauheilla silloin, kun luu-/lihaliemiin valmistettua kasvissoppaa ei lautasella lepää.

P.S. Olethan jo käynyt osallistumassa I LOVE ME -messulippujen arvontaan?! 

Valloittavan valkoisia pirtelöelämyksiä Sinunkin syksyysi!

Seuraa facebookissa!Seuraa Twitterissä!Seuraa Instagramissa!Seuraa Pinterestissä!Seuraa Bloglovin`issaTilaa uutiskirje!Paleokauppa

2 Comments

  1. Pirkko says

    en oo kokeillut, mutta pitänee laittaa tää korvan taa :)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s