Kuukausi: elokuu 2010

Päivän pirtelö – Omena-mansikka

Vatsa ei reissun jäljiltä oikein vielä kestä kiinteää pöperöä kipuilematta, joten valmiiksi hienonnetut ja helpommin sulavat smoothiet ovat oiva vaihtoehto. Ja vieläpä maultaan hirmu hyviä, jos ruokavalio vaan kestää makeutta antavia hedelmiä ja marjoja. Itse lisään aina joukkoon edes jonkin verran proteiinia ja rasvakomponentin, proteiinia ~15-20 g/annos ja rasvaa ehkä kymmenisen grammaa annosta kohden. Tänään peruskomponentiksi löytyi 100%:sti kotimaisia luomuomenia mummon puutarhasta. Kypsät, jo maahan pudonneet, vähemmän kauniit omenat käyvät smoothie -tarkoitukseen aivan mainiosti. Toki kannattaa ensin poistaa pahimmannäköiset kohdat siinä samalla kun pilkkoo omenat blenderiin sopiviksi paloiksi. Kaveriksi kaivoin pakastimesta mansikkaa ja kippasin mukaan vielä hieman nahistuneet pinaatinlehdet jääkaapista :) Neljään annokseen upposi tänään… ~300 g pilkottuja omenoita ~300 g pakastemansikoita ~30 g ”tuoretta” pinaattia 60 g banaaniheraproteiinia ~1-1,5 dl kookoskermaa 40 g pellavansiemenrouhetta Kaikki ainekset sopivina yksiköinä blenderiin ja sekaisin. Vettä tai jääpaloja tarpeen mukaan. Itse pidän edelleen enemmän lusikoitavasta versiosta eli en tuohon(kaan) reseptiin enää nestettä lisäillyt. P.S.  Kaisa on kirjoittanut artikkelin paleo -ruokavaliosta uusimpaan Gym-Lehteen, joka löytyy myös nettiversiona. Ihan hyvää perussettiä ja kivasti taustoja, vaikka itse olen parista kohdasta hieman …

Paleospydäri – Tätä rekkamieskin söisi!

Kesän ehdoton hitti pupunruoan pupeltamisen välissä on ollut ehta Paleo –spydäri! Tätä luolamieskin söi! Ja tätä rekkamieskin söisi! Jos saisi. Versioita on kokeiltu suven soljuessa useita, mutta perussettiä syntyy seuraavilla ohjeilla. Saalista ostoskärryyn… (1 luolaemännän annos) 1 ISO tai puolitoista normipaprikaa (tuoretta ja punaista, luomua tai tehoa) 1 ISO tai 2 pienempää punasipulia ~150 g karitsan jauhelihaa (lammas, nauta ja ehkä sikakin käy) puolikas luomuomena paistamiseen kookosöljyä (neitsyttä luomuna, of course!) luraus balsamico -viinietikkaa ripaus pippurirouhetta (mustaa tai sekoitusta) sopivasti Himalajan suolaa hyppysellinen cayenne -pippuria mausteeksi valkosipulimajoneesia (homemade tai suoraan tuubista) This is how I do it, do it… Ruskista jauheliha ja siirrä kippoon odottelemaan oikeaa ajankohtaa. Suikaloi tai kuutio paprika ja pistä tulelle kookosöljyyn pehmiämään. Viipaloi tai kuutio punasipuli ja lisää paprikan kaveriksi pannulle muhimaan. Muista sekoitella, etteivät pahasti pala! Kuutioi omena ja sekaan vaan! Päästä ruskistettu jauheliha mukaan paistobileisiin. Lisää mukaan makua mausteilla; suola ja pippurit irti! Kunnon partyt kaipaavat hieman hapokkuutta! That`s right – balsamicoa pannuun! Lautaselta on mukavampi syödä, joten kaada koko komeus lautaselle. Päälle sopivasti valkosipulimayoa. Syö tai sekoita ja …

Päivän pirtelö – Mansikka-banaani

Neljään annokseen tarvitset… ~600 g tuoreita tai pakastemansikoita (tuoreet parempia ;)) 75-80 g banaaniproteiinijauhetta 1,5-2 dl kookoskermaa 30-40 g hampunsiemenrouhetta Kaikki ainekset blenderiin ja kunnolla sekaisin niin, että massa on silkkisen hienoa ja suussa sulavan pehmeää. Voit lisätä vettä tai jääpaloja tarpeen mukaan. Itse pidän enemmän lusikoitavasta, lähinnä rahkaa muistuttavasta ”smoothiesta” :)