Kuukausi: maaliskuu 2011

Parempi kuin kerma – Pähkinäkerma

Kauan olen huhuja kuullut parhaasta pa-le-o-vaahdosta. Parempaa kuin esikuvansa ker-ma-vaahto! Pakkohan sitä oli eräänä kauniina iltana makeantuskissa testata. Viime kesän vattua pakkasesta kuppiin ja kerman tekoon! Ja olihan se, serkkunsa veroista, joskin huomattavasti tuhdimpaa tavaraa. Vähempikin olisi riittänyt. 1-2 annosta 100 g cashew -pähkinöitä nakuna hippunen himalajansuolaa vähän vaniljaa jauheena agavea maun mukaan makeutukseen vettä sopivasti (kookosmaitokin olisi ehkä toiminut?) Liota pähkinöitä vedessä muutama tunti tai pidempään. Heitä pähkykät tehosekoittimeen kera vesitilkan (ei liotusvettä kuitenkaan ;)). Silppua rakeiseksi. Lisää vettä tarpeen mukaan ja hurauta vaahdoksi. Viimeiseksi vielä mausteet. Sekaisin ja marjat alle. En tiedä kuinka toimii isompi annos jaettavaksi seuraavaan päivään. Jos jollain on kokemusta cashew -kerman säilömisestä, niin vinkkiä kiitos! Itse söin, en suinkaan makeanhimossa ;), vaan vettymisen pelossa koko annoksen kerralla ja olin sen jälkeen enemmän kuin täysi.

Lohiaamiainen

Tänään kävi niin onnekkaasti, että aurinkoiselta aamulenkiltä palatessani bongasin ilmasta savun tuoksua ja lähikaupan pihasta tuoretta loimulohta. Eipä tarvinnut kauan aamupalaa miettiä! Lämmin lohipalanen kainaloon ja keittiöön! Jääkaapista löytyi eilen valmiiksi pilkkomaani vihersalaattia, joka sopi raikkaaksi lohen kaveriksi paremmin kuin hyvin. Päälle vielä mehut sitruunasta ja tsadaa!!! Makoisa yllätysaamiainen oli valmis alta viiden minuutin. Ah, ihanuutta ja lohelle kiitos kivasta päivästä! Laiskan emännän vinkki! Pilko kerralla salaattia kulhoon isompi satsi, niin ei tarvitse olla jatkuvasti väsäämässä. Säilyy hyvin ja maustuu mukavasti jääkaapissa ainakin seuraavaan päivään. Päivän vihersalaatti 3-4 luolaemännän annosta 1 tammenlehtisalaatti (luomu) 1 Napolitana mix (rucolaa, mizunaa eli japaninkaalia, punajuuren lehtiä, pinaattia) koosta riippuen 3-4 tomaattia puolikas pidemmän puoleisesta tummanvihreästä kurkusta iso luraus oliiviöljyä (luomu) balsamiviinietikkaa hippunen himalajansuolaa ripaus mustapippuria Pilko, lisää, sekoita ja jääkaappiin! Ruoka-ajan tullen mukaan lautaselle vain proteiinia. Kokeiltu ainakin mehevät jauhelihapihvit, fetajuusto ja loimu-/lämminsavulohi. Helpoin ruoka ever! =)

Palautusateria – Kana- ja fetasalaatit

PoverA:n arkistosta löytyi tällainen ennen julkaisematon juttu, jonka tarkoituksena oli osoittaa, että tavoitteellisesti treenaavakaan ei tarvitse perinteistä tärkkelyspitoista palautusateriaa. Salaatti eri proteiinikomponentteineen oli viime kesän pääasiallinen treenin jälkeinen palautusateriani. Hengissä ja vaurioitta selvittiin! Ja selvitään edelleen. Ilman riisiä, pastaa, leipää ja perunaa =) Ateriasta täyspaleon saa helposti jättämällä balsamico -siirapin ja teollisesti valmistetun valkosipulimajoneesin (sisältää sokeria ja lisäaineita) pois tai korvaamalla ne esim. balsamiviinietikalla ja homemade -majoneesilla. Alla samaa settiä fetajuustolla. EDIT 24.3.11: ”Palautusaterialla” tarkoitan harjoittelun jälkeistä kiinteää ateriaa. Ennen sitä, välittömästi harjoittelun jälkeen otan erilaisilla lisäravinteilla täydennetyn heraproteiinijuoman.