Suomi <3 Paleo
Comments 6

Suomi <3 Paleo – Riikka S.

Viikon vieras vie meidät jälleen rakkaan(? ;)) kotimaamme rajojen ulkopuolelle. Tällä kertaa emme kuule paleomietteitä ihan Ranskasta asti, mutta Tanskasta kyllä! Ihailtavan aktiivisia nämä ulkosuomalaiset. Tervetuloa Paleokeittiön vieraaksi, Riikka S.!

Kerro hieman itsestäsi…

Nimeni on Riikka S. Olen 31-vuotias ja asun Tanskan Aarhusissa, jossa opiskelen psykologiaa. Tanskaan muutin 6,5 vuotta sitten miehen perässä ja tälle tielle olen jäänyt. Olen sittemmin mennyt naimisiin samaisen miehen kanssa, ja meillä on 3,5-vuotias Ronja-tyttö. Suomesta lähdin saksan kielen maisterinpapereiden kanssa, mutta muutaman vuoden työskentelyn jälkeen uskaltauduin aloittamaan ihan uuden uran, ja aloin lukemaan psykologiaa Aarhusin yliopistossa. Liikunta on iso osa elämääni: treenaan lähestulkoon päivittäin joko crossfit:iä salilla tai juoksen metsäpoluilla. Käyn myös useamman kerran vuodessa juoksemassa puolimaratonin.

Koska ja kuinka tutustuit paleo ruokavalioon?

Olen aina ollut enemmän tai vähemmän kiinnostunut ruokavalion vaikutuksesta terveyteen ja yleiseen hyvään oloon. Aktiivinen elämäntapa pakottaa väkisinkin kiinnittämään huomiota siihen, mitä syö, koska ilman toimivaa ravintoa energiaa ei riitä eikä kroppa toimi, kuten haluaisi. Jätin punaisen lihan pois ruokavaliostani 18-vuotiaana Yhdysvalloissa viettämäni vuoden jälkeen, koska olin niin kurkkuani myöten täynnä ruokaa. Elin ilman punaista lihaa lähes 13 vuotta, ja ruokavalioni koostui lähinnä täysjyväviljasta, kanasta, kalasta, kasviksista, hedelmistä ja vähärasvaisista maitotuotteista. Tunsin syöväni erittäin terveellisesti, mutta kroppa oli usein eri mieltä: Vatsa oli jatkuvasti turvoksissa ja kipeä, ja kärsin jatkuvasti kamalista ilmavaivoista. Olo oli usein väsynyt ja nuutuinen, olin jatkuvasti nälkäinen ja erityisesti makeannälkä vaivasi. Pari vuotta sitten tajusin viimein, että kärsin ärtyneestä paksusuolesta ja tajusin vihdoin vähentää viljatuotteiden ja hedelmien syöntiä, mikä auttoi kummasti vatsavaivoihin. Punaisen lihan lisäsin ruokavaliooni taas viime keväänä, koska kaipasin salitreeneihin uutta puhtia. Samoin aloin myös korvaamaan hiilihydraatteja proteiineilla ja hyvillä rasvoilla. Varsinaisen Paleo-ruokavalion noudattamisen aloitin alkusyksystä Kukka Laakson ”Haluan olla minä” –kampanjan myötä. Paleo on ollut pinnalla jo muutamien vuosien ajan täällä Tanskassa ja olen mielenkiinnolla seurannut keskustelua siitä, onko se toimiva vaihtoehto vai ei. Maito- ja viljatuotteiden poisjättäminen oli kuitenkin hirvittänyt minua ennen, koska rahka, raejuusto ja ruisleipä olivat olleet niin iso osa päivittäistä ruokavaliotani. Kukan (ja Samin) innoittamana ajattelin, että ainahan sitä voi kokeilla ja sitten voi palata takaisin samaan ruokavalioon, ellei se tunnu hyvältä. Tälle tielle olen kuitenkin toistaiseksi jäänyt, enkä haaveile takaisin entiseen ruokavaliooni.

Miksi syöt, kuten syöt?

Ironista on, että kaikkien yleisten terveysoppien mukainen ruokavalio, joka sisältää paljon täysjyväviljaa, vähärasvaisia maitotuotteita ja kasviksia mutta vain vähän lihaa, toi minulle valtavat vatsavaivat sekä väsyneen ja voimattoman olon. Nyt ruokavalioni koostuu lähinnä hyvistä proteiinilähteistä, hyvistä rasvoista sekä kasviksista ja marjoista. Nykyinen ruokavalio antaa minulle paljon enemmän energiaa päivään, en ole koko ajan (makean-)nälkäinen ja kun nälkä tulee, se on sitä ”aitoa” hyvää näläntunnetta, joka saa tekemään mieli kunnon ruokaa eikä vain pikaratkaisuja. Aloitan päivän pirtelöllä, jossa on pakastemarjoja, heraproteiinia ja kookosöljyä. Lounaaksi syön salaattia/kasviksia/raakaraastetta ja lihaa/kalaa/kanaa. Iltapäivällä syön hedelmää ja pähkinöitä. Iltaruoaksi lounaan tapaa vihanneksia ja lihaa. Iltaherkuksi proteiinimarjapirtelöä tai pähkinöitä. Lounas on helppo tehdä evääksi mukaan edellisen illan ruoan jäljiltä, ja pähkinät kulkevat helposti repussa mukana eväänä. Aamupuuron vaihtaminen marjaproteiinipirtelöön on tuonut aamutreeneihin kunnolla uutta puhtia, eikä nälkä iske heti tunnin jälkeen.

Millainen on Sinun paleoideologiasi?

En tunne edustavani tiettyä ideologiaa ruoan suhteen, syön sitä, mikä toimii parhaiten juuri minun kropalle ja jonka olen todennut parhaimmaksi juuri minun hyvinvoinnille. Tajusin vasta hiljattain, että oikeastaan ruokavaliotani voisi kutsua ”paleoksi” tai kivikauden ruokavalioksi, josta niin paljon on puhuttu. Sokeri, valkoinen vilja, leivät ja pastat ovat karsiutuneet lähes kokonaan pois. Silloin tällöin syön kylässä leipää (Tanskassa leipä on olennaisena osana lähes jokaista ateriaa). Huomaan, että vatsani kestää viljatuotteita nyt paremmin, jos syön niitä harvakseltaan, kun olen jättänyt ne arkipäivän ruoasta kokonaan pois. Heikkouteni on vieläkin vastavalmistettu italialainen maitojäätelö, jota myydään meidän kadunkulmassa. Mutta ehkä osaan kohta itse valmistaa sille täydellisen paleo-korvikkeen, marjaproteiinipirtelö tulee jo tosi hyvänä kakkosena.

Kuinka muut ovat suhtautuneet ruokavalintoihisi?

Mieheni on ollut todella kannustava ja tyytyväinen uuteen ruokavaliooni. Ensinnäkin meillä tarjoillaan nyt punaista lihaa, mitä ennen en syönyt, mikä on hänen mielestään maailman paras juttu. Hän ei nimittäin ole mikään ruoanlaittaja, joten hän ei ole ennen viitsinyt itselleen pihvejä paistella, kun minä en ole syönyt. Lisäksi hän on mielissään siitä, etten enää kaasuttele kaiken iltaa vatsavaivojeni takia. Mieheni ja tyttäreni ovat myös vaihtaneet puuron ja jogurtin minun aamupirtelöön. Muualla en viitsi erityisesti ruokavaliotani mainostaa tai esitellä. Kaikki tietävät, että pyrin syömään terveellisesti, mutta vilja- ja maitotuotteiden poisjättäminen on monelle täällä Tanskassa vielä niin iso shokki, etten viitsi tehdä asiasta kylässä isoa numeroa. Puolikasvissyöjänä ollessani sain jo tarpeeksi selitellä, miksi en syönyt sikaa tai nautaa, joten en näe tarpeekseni herättää jälleen huomiota ruokavaliollani, joka ei nyt sisällä vilja- ja maitotuotteita.

Mikä on lempipaleoruokasi?

Lempipaleoruokani on ehdottomasti minun marjaproteiinipirtelö, johon laitan pakastemarjoja, joskus banaania, mustikkaheraproteiinipulveria ja kookosöljyä. Rakastan myös hyviä juuresraasteita, johon laitan kaalia, punajuurta, porkkanaa, omenaa, saksanpähkinöitä, varsiselleriä ja avokadoa. Nykyisin arvostan myös hyvää pihviä hyvän punaviinilasillisen kanssa.

Mitä paleoruokaa tarjoaisit paleovastaiselle ystävällesi?

Tekisin juureskeiton kauden parhaista juureksista, lisäisin siihen kookoskermaa ja tarjoasin sen paleoleivän kanssa.

Millä herkuttelet? Mikä on lempipaleoherkkusi?

Herkuttelen pähkinöillä, manteleilla ja kuivatuilla taateleilla ja rusinoilla. Rakastan myös pirtelöä, joka on lähes yhtä hyvää kuin jäätelö. Proteiinilätyt olivat myös suuri menestys meidän perheessä. Olen vasta juuri ostanut raakasuklaata, josta aion tehdä suklaapirtelöä ja suklaajäätelöä. Ehkä niistä tulee uusimmat lempiherkut!

Oletko jonkin tai useamman ruoka-aineen suhteen ehdoton?

Ensimmäisen kuukauden olin täysin ehdoton viljatuotteiden, maitotuotteiden ja sokerin suhteen. Nyt olen hieman löysempi, ja voin syödä joitakin näistä pienissä määrin silloin tällöin. Joskus on helpompi tehdä myönnytyksiä itselleen esim. kylässä ollessani, kuin alkaa selittämään eri ruoka-aineiden vaikutuksista asiasta perehtymättömille. Valkoinen vilja ja sokeri tuovat kyllä useasti yleisesti huonon olon, turvotuksen ja lisääntyvän makeannälän, joten niitä yritän välttää ennen kaikkea.

Mikä on paleolla parasta?

Parasta paleossa on ehdottomasti sen mukanaan tuoma kokonaisvaltainen hyvä olo, samalla että ”saa” syödä hyvää ja laadukasta ruokaa, joka maistuu todella hyvältä.

Millaisia positiivisia vaikutuksia paleolla on ollut elämääsi?

En ole koskaan ennen ollut yhtä hyvässä kunnossa kuin nyt. Salilla jaksan nostaa ja treenata paremmin, mitä koskaan ennen olen jaksanut. Arkena minulla riittää energiaa treenaamiseen, haastaviin opintoihin ja perhe-elämän pyörittämiseen. Unen laatu on hyvää (ellei tyttö nyt herätä yöllä), ja nukahdan illalla helposti. Kynnet, iho ja hiusten kunto on parantunut kummasti. En kärsi enää vatsavaivoista enkä turvotuksesta. En ole enää jatkuvasti nälkäinen, eikä makeanhimo vaivaa. Jos makeaa tekee mieli, kourallinen pähkinöitä tai hyvä pirtelö ajaa asian.

Mikä on ollut paleotaipaleella haasteellisinta?

Haasteellisinta paleotaipaleella on ehdottomasti ollut se, että sen noudattaminen on todella kallista ainakin täällä Tanskassa. Ruoka on muutenkin paljon kalliimpaa Tanskassa kuin Suomessa, tai Euroopan maissa yleensäkin, ja erityisesti liha, kasvikset, marjat ja pähkinät ovat todella kalliita. Minä elän opintotuella, joten paleo ei ole mikään opiskelijaystävällinen vaihtoehto mitä tulee kustannuksiin. Toisaalta paleoruoka täyttää enemmän, ja sitä myöden ei tule syötyä niin paljon kuin ennen. Haastavaa on myös löytää kylässä itselleen syötävää, koska maito- ja viljatuotteet ovat täällä Tanskassa lähes pyhä asia. Alussa koin myös haasteelliseksi vaihtoehtojen löytämisen rahkalle, raejuustolle, ruisleivälle ja aamupuurolle. Erityisesti aamupala ja välipalat vaativat hieman suunnittelua, mutta tehtävä osoittautui loppujen lopuksi helpoksi: aamupuuro vaihtui pirtelöön, lounasruisleipä vaihtui salaattiin tai raasteeseen hyvillä rasvoilla ja proteiineilla höystettynä ja välipalarahka vaihtui pähkinöihin ja hedelmiin.

Mitkä 3-5 vinkkiä antaisit paleota harkitsevalle tai aloittelevalle?

  1. Aloita valkoisen viljan ja sokerin poisjättämisestä, jos koko ruokavalion mullistaminen vaikuttaa liian vaikealta. Näiden poisjättäminen vaikuttaa varmasti jo positiivisesti oloon.
  2. Korvaa pasta ja peruna lämpimillä kasviksilla, raasteilla ja erilaisilla salaateilla, lupaan että nälkä lähtee, vaikka mahaa ei tunge täyteen pastalla.
  3. Osta blenderi, heraproteiinia ja marjoja ja opettele tekemään täydellinen pirtelö. Pirtelö pelastaa tilanteessa kuin tilanteessa! Vaihtele aineksia, esim. hedelmiä, avocadoa, pähkinöitä, kookosöljyä tai mitä mieleen tulee, niin ei ala kyllästyttämään.
  4. Jos on pakko saada leipää, leivo leipä gluteenittomasta jauhosta, tai tee paleo-leipä erilaisista siemenistä, pähkinöistä ja munasta.
  5. Tee itse omat eväät mukaan töihin ja kouluun! Helpottaa kovasti elämää, kun ei tarvitse tehdä valintoja nälkäisenä ruokapaikoissa.

Minkä reseptin haluaisit jakaa muille? PALEO-LEIPÄ

  • n. 500 g erilaisia siemeniä ja pähkinöitä (esim. auringonkukka, chia, kurpitsansiemen, manteleita, saksanpähkinöitä jne.)
  • 5 munaa
  • 7 dl vettä
  • suolaa maun mukaan

Sekoita tasaiseksi massaksi, kaada voideltuun leipävuokaan ja paista 180 asteisessa uunissa noin tunnin. Riikan elämään emme ainakaan vielä voi tutustua lähemmin netissä, mutta hän varmasti vastaa mielellään mahdollisiin kysymyksiin tämän postauksen kommenttiosastolla. Shoot!!! Kuva Riikan arkistoista. Iso kiitos Riikka aktiivisuudestasi haastattelun suhteen! Toivotan oikein mukavaa joulun alusaikaa Sinulle sinne Tanskanmaalle! =)


HUOM HUOM HUOM! Lisää paleoihmisiä hakusessa!

Tule Sinäkin mukaan ”Suomi <3 Paleo” -haastattelusarjaan!

Kaikki haastattelut ja aiheeseen liittyvät postaukset löydät kätevästi yläpalkin ”Suomi <3 Paleo” -nakkulan alta.

Suomi <3 Paleo

6 Comments

  1. johanna says

    Voi kiitos ihan mahtava ja innostava tämä Riikan postaus. Sitä jäin ihmettelemään, että miten hän saa hiilarit riittämään, kun ymmärsin, että harrastaa maratoneja… Itse olen jo vuoden ollut gluteenittomalla mutta nyt tuntuu, että oireita alkaa taas tulla ja ajattelin jättää nuo gluteenittomat viljatkin pois, eli käytännössä hyvin pitkälle noudattamaan paleota. Tykkään kovasti juosta ja sitä tässä mietin, että saanko riittävästi hiilareita tuossa ruokavaliossa? Itselleni eivät myöskään pähkinät ja mantelit käy, siemenetkin vain pieninä määrinä yliherkkyyksien takia… tosin voinee olla, että suoliston tervehtyessä viljojen pois jäädessä, nekin alkaisi myöhemmin sopia…

    • Riikka Svane says

      Kiitos paljon kommentista Johanna! Ihana kuulla, että ajatukseni on ollut inspiroiva :-D
      Itselläni oli täysin sama epäilys hiilihydraattien suhteen ennen kuin aloitin kyseisellä ruokavaliolla ja sen vaikutuksesta juoksuun. Juoksen noin 3 kertaa viikossa noin 10-15 km kerralla ja tosiaan puolimaratoneja silloin tällöin. Juoksut ajoittuvat yleensä aamuun/aamupäivään, jolloin syön proteiinipirtelön aamupalaksi, jossa on myös marjoja ja banaania (hiilareita). Lisäksi juon juuri ennen juoksua kupin kahvia, jossa on teelusikallinen kookosöljyä, mikä antaa yllättävästi energiaa juoksuun. Jos aamupalasta on ehtinyt kulumaan yli pari tuntia, syön yleensä vielä hedelmän (esim. banaanin) kookosöljykahvin kanssa. Tällä ”cocktaililla” pystyn yleensä vetämään lenkin hyvin ja energiaa riittää. Pian lenkin jälkeen syön sitten tavallisen lounaan, jossa on paljon kasviksia/vihanneksia/juuresraatetta, joista saa hiilareita, ja proteiniia jossain muodossa. Viikonloppuisin juoksen pidemmän lenkin, jolloin lisään aamupirtelöön puhdasta hiilihydraattipulveria. Sitä voi myös liottaa vain veteen ja lisätä vähän sitruunaa ja juoda noin tunti ennen pitkää lenkkiä. Edellisenä iltana ennen pitkää lenkkiä voi myös syödä esim. bataattia tai muita juureksia uunissa paistettuna, joista saa hyvin hiilarivarastot täyteen.
      Itse en ole kokenut mitään suurta muutosta juoksukunnossa paleo-tyyppiseen ruokavalioon siirryttyäni, muuten kuin että olo on keveämpi ja vatsaa ei väännä koko ajan, mikä on tietysti aina plussaa! :-) Vihanneksista, marjoista, tuoreista ja kuivatuista hedelmistä saa hyvin tarvittavat hiilarit, ja kookosöljy antaa myös kummasti potkua juoksuun. Kysy ihmeessä lisää, jos jäit vielä miettimään jotain :-)
      Tsemppiä sinun juoksuihin ja ruokavalion muutokseen!
      T. Riikka

  2. Riikka Svane says

    By the way … Unohdin vielä mainita, että valkoinen riisi toimii erinomaisena hiilarilähteenä juoksijalle myös, eikä siinä ole gluteenia. Itse käytän riisin sijaan kuitenkin ennemmin bulguria tai spelttihelmiä silloin tällöin, vaikka ne ei täysin paleo-ruokavalioon kuulukaan. Ne sopivat kuitenkin hyvin minun vatsalle, ja maistuvat tosi hyviltä kylmänä salaatissa tai muuten vain lihan/kalan kanssa.

  3. johanna says

    Hei kiitos ihana, mahtavista vinkeistä <3 Oli niin hienoa, kun konkreettisesti kerroit, miten tuon ruokailun koostat ja erityisesti treenipäivinä.

    Mun pitää kokeilla tuota kookosöljyä myös ihan teen tai kahvin joukossa ennen treeniä. Olen sitä käyttänyt lähinnä paistamiseen. Olen teettänyt itselläni MDD:n yliherkkyystestejä ja siellä todettiin suklaa yliherkkyys (ja paljon muita), joten olen tietoisesti välttänyt tuota kookosöljyä… tosin öljyissähän ei ole sitä kasvin proteiinia, niin sen ei pitäisi vaikuttaa.

    Ostin juuri Puhdistamon laadukasta riisiproteiinia, tosin se on tehty täysjyväriisistä, mitä ei tosiaan paleossa ja varsinkaan autoimmuuni paleossa suositella (mulla astma, mutta lääkitys jo vähentynyt neljännekseen gluteenittomuuden ansiosta… nyt kuitenkin oireita taas hieman). Jotenkin vaan ajattelen, että puhdas valkoinen riisi on niin ravinneköyhää, että päädyin tuohon täysjyväriisiproteiiniin. Hamppuproteiini voisi ehkä myös olla ok…vaikka pitääpä tarkistaa miten siitä saa hiilareita. Ja heraprotskua voisin kokeilla myös, tosin tuon astman takia olen tietoisesti välttänyt kaikkia maitotuotteita.

    Mutta täytyy sanoa, että eilisen paleo aamupalan jälkeen juoksu kulki mahtavasti, joten eiköhän vielä astmaoireetkin jääne vähitellen pois…

    Kiitos vielä arvokkaista vinkeistä, mun pitää tulostaa sun kommentti tuohon jääkaapin oveen :)

    Oikein valoisaa aikaa sydämeesi näin joulun alla sinulle ja perheellesi <3

  4. Riikka Svane says

    Kiitos itsellesi ihanasta palautteesta! :-)

    Noista proteiinipulvereista vielä sen verran, että ymmärtääkseni heraproteiini valmistetaan maidon jalostuksen sivutuotteena, eikä siinä ole laksoosia, mikä useimmilla aiheuttaa oireita. Itse olen kokeillut vain heraproteiinia, mutta varmasti nuo muun tyyppiset proteiinijauhot ovat myös hyviä. Proteiinijauheissahan ei ole yhtään hiilihydraateja, joten ne eivät varsinaisesti auta tuomaan energiaa juoksuun, mutta ovat hyviä palautukseen ja muutenkin hyviä pirtelöissä aamu-, väli- tai iltapalalla. Ihan puhdasta hiilihydraattia voi tosiaan myös ostaa pulverina fitness-/urheilunettikaupoista (tai kaupoista), jos haluaa olla varma, että saa tarpeeksi hiilareita juoksua varten. Minä olen valinnut ihan maustamattoman, koska makeutusaineet pistävät mahan kuplimaan. Minun kokemus kyllä on, että perusjuoksulenkit jaksaa ilman mitään erikoisia ravinnelisiä ja tavallinen (paleo-)ruoka sopii ja energiaa riittää treenaamiseen. Ennen pitkiä lenkkejä (yli 10 km) hiilaripulveri veden tai pirtelön joukossa on kuitenkin ehkä hyvä idea.

    Mielenkiintoista kuulla, että maitotuotteiden poisjättäminen on auttanut sinun astmaoireisiin. Olen lukenut siitä kyllä, mutta kiva kuulla, että se oikeasti tehoaa. Tytölläni on tulehdusastma, ja olen miettinyt, että auttaisiko maitotuotteiden poisjättäminen häneltä oireisiin. En ole kuitenkaan vielä uskaltanut rajoittaa sitä häneltä, koska ”lapsen pitää juoda paljon maitoa, jotta se saa kalsiumia” -ajatus on niin syvällejuurtunut. Olisi kiva tietää, onko muilla kokemusta lapsen astmasta ja maitotuotteista ja niiden välttämisestä..

    Oikein mukavaa joulun odotusta myös sinulle! :-)

  5. Heraproteiinista sen verran, että markkinoilla on monia erilaisia ja eri laatuisia ”jauhoja”. Jos laktoosi on ongelma, niin kannattaa valita konsentraatin sijaan isolaatti. Kannattaa myös testata eri valmistajien tuotteita ja tosiaan mieluiten maustamattomana. Usein ajatellaan, että keho reagoi heraan, vaikka se itse asiassa reagoikin valmisteen sivuaineisiin (maku, makeutus, väri). Mun kokemuksen mukaan maustamaton heraproteiini(-isolaatti) on hyvin siedetty. Mutta mutta… kuten vähän kaiken kanssa, niin kokeilemalla selviää. Eikä välttämättä kannata valita sitä edullisinta valmistetta =)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s