Kasvikset, Lisukkeet, Reseptit, TÄYSPALEO
Jätä kommentti

Talvinen porkkana-fenkolilisuke

”Niin mut… mitä mä syön sen lihan kanssa?”

Siinäpä ehkä kolmanneksi yleisin kysymys, joka putkahtaa valmennettavien suusta heti näiden ”Enks mä saa enää koskaan syödä pizzaa???” ja ”No mitä mä sit syön aamiaiseksi jos en leipää, jogurttia tai muroja?” jälkeen. Ja kun vastaus on, että kasviksia, niin epäuskoinen ilme naamalla sen kun kasvaa. Hetken pohdintaa ja oivallus:”Niin just, sähän sen sanoit, vähän jäävuorisalaattia, tomaattia ja kurkkua!”.

Pari salaatinlehdykkää, yksi lohkottu tomaatti ja kolmen sentin pala kurkkua päivän molemmilla aterioilla päivästä toiseen. Ei ihme, että kasvikset eivät maistu. Etenkään näin talvella, kun ne eivät ihan oikeasti maistu sen enempää tomaatille kuin kurkullekaan. Öh… meillä Suomessa ei tosiaan saa kaupasta muita kasviksia kuin noita edellä mainittuja kolmea. Kannattaa suunnata oikein ajan kanssa sinne hevi -osastolle ja avata silmät. Ja muuttaa omaa ostospolkua hieman sivummalle siitä punnituslaitteen kyljestä. Näkyykö mitään muuta kuin tomaattia ja kurkkua?! ;)

No mutta, tässäpä yksi Torkkuja ja nokkosia -blogin inspiroima, helppo, melko nopea ja äärettömän maukas talvinen kasvislisuke. Päätähtinä loistavat verraton makupari; tuttu porkkana ja ehkä hieman eksoottisempi fenkoli.

TALVINEN PORKKANA-FENKOLILISUKE

  • 4 porkkanaa
  • 1 fenkoli
  • paistamiseen reippaasti CocoVin kookosöljyä
  • maustamiseen hunajaa, juustokuminaa, jauhettua neilikkaa, cayennepippuria, mustapippurirouhetta ja suolaa (sekä balsamiviinietikkaa)
  • koristeluun pinjansiemeniä (koska niitä sattui olemaan ;))
  1. Pilko porkkanat ja viipaloi fenkoli. Porkkanat yleensä suikaloin, jotta kypsyvät pannulla nopeammin. Fenkolista kannattaa poistaa kova ydin-/kantaosa.
  2. Freesaa porkkanoita hetki pannulla kookosöljyssä. Lisää mukaan fenkolit.
  3. Lisää joukkoon hunaja, kun kasvikset alkavat kypsyä.
  4. Kääntele hetki ja lisää myös muut mausteet. Huom. mausteet ovat tämän lisukkeen THE juttu. Älä tingi niistä ;). Halutessa voit vielä lurauttaa päälle hieman balsamiviinietikkaa, mutta homma toimii aivan mainiosti ilmankin.
  5. Nauti proteiinilähteen kera. Ainakin kalkkuna ja jauhelihapihvit ovat hyviksi todettu.

Lämpöisiä talvipäiviä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s