Gluteeniton, Parsakausi, Reseptit, SEMIPALEO
Jätä kommentti

Parsanuudeleista helppoa arkiruokaa (G, M, KM)

Kaapissa pistivät silmään pari avattua nuudelipussia. Ne piti saada pois roikkumasta, joten ei muuta kuin pikaiseen nuudelin keittoon. Kaveriksi nippu tankoparsaa ja puolikas prosciutto -paketti. Mausteeksi Grana Padano -juustoa, ja aika hyvä ja helppo arkiruoka oli siinä. Hyvä, paitsi maultaan, niin myös valmistusajaltaan. Ja yhdellä kokkauksella puolessa tunnissa syntyi jälleen puolen viikon ruoat. Me likes!

PARSALLA JA PROSCIUTTOLLA KYYDITETYT RIISINUUDELIT

3 annosta

  • puntti tankoparsaa
  • puoli pakettia riisinuudeleita (arviolta 125 g)
  • puoli pakettia prosciuttoa, pancettaa tai pekonia
  • 100 g Grana Padano -juustoa tai parmesania raasteena tai lastuina (säästä hiukan myös annoksen päälle ripoteltavaksi)
  • ~2 rkl kookosöljyä
  • ~1 dl kookosmaitoa
  • oliiviöljyä
  • mausteeksi suolaa ja mustapippuria
  1. Huuhtele parsat ja poista puumaiset tyvet. Leikkaa kukinnot talteen ja paloittele parsatangot. Paloittele prosciutto tai revi käsin pienemmiksi paloiksi.
  2. Lisää parsapalat pannulle kookosöljyn kera ja kuullottele muutama minuutti. Heitä mukaan prosciutto, pancetta, pekoni tai muu sopivaksi katsomasi ”kinkku”.
  3. Jatka kypsentämistä, kunnes parsapalat ovat sen verran pehmeitä, että niiden karkea muusaaminen onnistuu haarukalla. Sammuta levy ja lisää hieman kookosmaitoa kastikkeeksi. Anna keittyä kasaan. Mausta mustapippurirouheella ja tarvittaessa suolalla.
  4. Valmista nuudelit pakkauksen ohjeen mukaan. Ennen kuin lisäät nuudelit suolalla maustettuun keitinveteen, niin heitä sinne ensin säästämäsi parsanuput ja anna kiehua muutamia minuutteja. Lisää joukkoon nuudelit, anna kypsyä ja kaada keitinvesi pois. Lisää nuudelien joukkoon sopivan rennolla otteella oliiviöljyä, parsa-prosciuttoseos sekä juusto. Jos nuudelit istuvat liian ”tiukassa”, niin lisää hieman keitinlientä.
  5. Sekoita hyvin, tarkista suola ja tarjoile välittömästi Grana Padanon tai parmesanin kera.

Aika mainio sesonkiruoka! Ja aina vaan paranee lämmitettäessä. Olen lämmittänyt parsanuudelit seuraavina päivinä pannulla, jolloin maut pääsevät mukavasti oikeuksiinsa ja nuudelitkin hieman rapeutuvat, jos jaksaa tarpeeksi kauan paistella. Itse en yleensä jaksa ehdi. Mutta mikrokin on kiireiselle varmasti ihan hyvä vaihtoehto. Niin tai näin, nuudelit tuovat jotenkin kivaa vaihtelua paleoystävällisiin hiilarilähteisiin. Voi vähän niinkuin kuvitella syövänsä pastaa. Vaikka noh, riisillehän riisinuudelit loppupeleissä maistuvat. Eli ilman lisukkeita eivät siis juuri millekään, hah hah!

Vielä vinkkiä paleoihmisille riisinuudeleiden hankintaan! Kannattaa tsekata valmistusaineet huolellisesti, sillä kaikki ei aina ole sitä, mitä luulisi olevan. Puhtaat riisinuudelit on valmistettu vain riisijauhosta ilman täytejauhoja.

Rapeita riisinuudelipäiviä Sinullekin!

 

Seuraa facebookissa!   Seuraa Twitterissä!   Seuraa Instagramissa!   Seuraa Pinterestissä!   Tilaa uutiskirje!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s